Blogi on mulla usein mielessä, mutta en suostu ottamaan sen kirjoittamisesta paineita. Pidän tätä ihan omana hyvän mielen juttuna. Siinä eka tunnustukseni.

Ja toinen tunnustus: mä oon PULASSA sadan tavaran poistojen, tai pikemminkin laskujen, kanssa. Tää on ihan tyypillistä mulle. En oo senkään vuoksi kirjoittanut tänne hetkeen, koska en oo vielä osannut päättää, mikä on oikea tapa laskea nettopoistoa. Kyllä, olen tosissani, niin naurettavalta kuin se mustakin kuulostaa.

Huh, onneksi sain noi pois tunnoltani... Nyt voin siirtyä itse asiaan.

100 tavaran poistoprojekti on siis edistynyt, vaikkakin oon hakannut päätäni seinään ton laskutavan kanssa. Alussa laskut meni ihan hyvin niin, että jokainen hankinta oli +1 ja kaikki poistoERÄT oli -1. Mutta... Mitä kaikkea lasketaan poistoiksi? Lasketaanko esim. ilmapallot hankinnaksi? Tai lehdet? Ja laskenko kuitenkin vaatteet? Mä en oo vielä keksinyt patenttiratkaisua tähän mun "ongelmaan", mutta kuten sanottua, tää on tyypillistä mua. Sekä tällainen laskutavan märehtiminen että se, että vaadin suoritukselta enemmän kuin olen päättänyt (poistot lasketaan erissä, mutta hankinnat yksittäin). Ehkä tuo täydellisyyteen pyrkiminen värittää tuota laskutapaongelmaakin. Huoh. Yritän puhaltaa pölyt ajattelutavastani ja saada aikaan uusia tuulia. Ja nyt ainakin päivitän poistolistan.

Varmaan edellisen kirjoituskerran jälkeen on poistunut:
- kylppärirempan alta kassillinen laatutavaraa, mm. huonoja sidetarpeita ja muuta hienoa (-1)
- jokin osa jostain laitteesta, jonka olin nähnyt tarpeelliseksi säästää (-1)
- lasipurkkeja, maljakko, kannu ja kynttelikkö anopille (-4)
- kirpparilla myin 4 erää vaatteita ja leluja (-4)
- joululahjaksi ostettu rasia toimitettu oikeaan osoitteeseen (-1)
- palkintoja hyväntekeväisyysarpajaisiin (-1)
- takki UFF:ille (-1)
- yksi säkki ja kaksi laatikollista Konttiin (-3)
- tunika ystävälle (-1)
- vaatteita, kenkiä ja pyörä yläkerran nuorelle herralle (-3)
- ihanat karvavuoriset kumpparini, joita jesarituunauskaan ei pelastanut puutarhakäyttöön äidille (-1)
- yht. 21 poistoa aiempien 6 lisäksi

Mutta on meille tullutkin...
- vaatteita (+5)
- pääsiäiskukon boksi ja toinen rasia (+2)
- leluja (+4)
- hattivattikassi (+1)
- lanka ja puikot (+2)
- leima (+1)
- aurinkolasit (+1)
- lahjoja (+6)
- "sähkökitara" (+1)
- jakkara (+1)
- 2 muumimukia (+2)
- yht. 26 hankintaa

Eli kokonaistulos -1. wuhuu... Kuitenkin (ja tää on nyt sitä uutta ajattelua!) meiltä on lähtenyt tavaroita paljon pois. Ja uskon, että hankintojakin on mietitty eri tavalla kuin aiemmin. Mä ainakin oon yrittänyt a) olla ostamatta mitään tavaraa ja b) miettinyt tarkkaan ennen hankintoja. Esim. tuo hattivattikassi oli mun ostos, mutta törmäsin juuri siihen kassi-ihanuuteen, jota olin jo kollegalla pitkään ihaillut. Ja muumi-ihmisenä soin sen ja muumimukit itelleni. En oo kyllä tulokseen täysin tyytyväinen, mutta sanonko sen uudella vai vanhalla ajattelutavallani..? En tiedä, mutta jätän tämän asian muhimaan.

Mutta sitten kevään muihin lahjoihin. Tää oman tavaran vähentämistarve on näkynyt niinkin, että oon yrittänyt antaa lahjoiksikin kuluvaa tavaraa. Pari ystävää on järjestänyt synttäripirskeet ja olen ollut niissä järkkäysapuna. Samalla on saanut ystävien kanssa mukavaa länkätysaikaa :) Ainakin minä olen pitänyt noista lahjoista, voin suositella muillekin.

Sain ystävältäni kirjeen reilu viikko ennen hänen synttäriään. Minä vastasin kirjeeseen (en ole kirjoittanut kirjeitä hetkeen) ja tilasin numeron-pari tukemaan ystävän (uutta) harrastusta. Apua! Toisella ystävällä on aika samaan aikaan synttärit, enkä yhtään muista, mitä hänelle annoin..! Jotain aika samantyylistä kuitenkin.

Yksi herkkulahjakin on mahtunut joukkoon. Ystävän poika täytti 4 vuotta ja hän toivoi synttäreilleen ändi böös -kakkua. Pojan äiti ei omasta mielestään olisi osannut tehdä ko. kakkua, mutta poika luotti minun taitoihini :)

Äitienpäivä meni jo, mutta kelpaa tämä vinkki toistekin ja muillekin kevään ja kesän juhlijoille: hyvä aamiainen (parvekkeella tai terassilla). Mutta, öhöm, suosittelen "hyvän aamiaisen" tarkoittavan muutakin kuin pussista esiin otetut leivät... No, ei siitä sen enempää.

Taas on päättymässä yksi päiväkotien ja koulujen toimikausi. Eräs ystäväni kyseli pari päivää sitten, mikä on oikea etiketti: viedäkö lahja päättäjäisjuhlaan vai viimeisenä päivänä. Mä suosittelin juhlaa, mutta oon melko varma, että vaikka lahjan veisikin toiste (tai ei veisi ollenkaan!), ei tee pahaa virhettä. Kukat on perinteisiä vietäviä, mutta herranterttujen mielipidettä kannattaa kysyä, josko heillä olisi oma idea ja / tai haluaisivat tehdä itse jotain. Tai vaikka kerätä itse kukkia vietäväksi. Sekin voisi olla aika ihana... Mä päädyin tilaamaan ryhmän kasvattajille Kestovaippayhdistyksen bambuiset siivousliinat. Lahja oli musta sikäli osuva, että pikku-Äijämme oli ryhmän ainoa kestoilija. Tuleepa sitten tyyppi mieleen rättiä käyttäessä, tai jotain. Pikku-Äijä teki lisäksi kortit, kirjoitin niihin hänen sanomisiaan. Mun oli tarkoitus viedä lahjat päättäjäisjuhlaan, mutta unohdin ja vein ne tänään päiväkotiin viedessä. Paikalla oli vasta toinen kasvattaja ja kivasti jätin lahjat toiselle kirjekuoressa, jossa rätit toimitettiin. Kirjekuoressa taisi vielä olla rättien lasku... Onpa tullut naurettua tänään omalle näppäryydelleen :D

Tässä taisi olla päällimmäiset päivitykset viime ajoilta. Palaan, hyvällä omallatunnolla ja sopivasti :)